REGULAMIN CMENTARZA PARAFII ŚW. JÓZEFA W CHORZOWIE
ROZDZIAŁY:
I. PRZEPISY OGÓLNE I POSTANOWNIENIA PORZĄDKOWE
II. ZASADY DOTYCZĄCE DZIERŻAWY MIEJSCA GROBOWEGO
III. WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKŁADANIA FORM DREWNIANYCH, MONTAŻU NAGROBKÓW I WYKONYWANIA INNYCH PRAC PRZY GROBIE; PROCEDURY UZYSKIWANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE PRAC
IV. WSKAZANIA DLA ZAKŁADÓW WYKONUJĄCYCH PRACE PRZY GROBIE
V. PROWADZENIE EWIDENCJI CMENTARZA; PRZECHOWYWANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE I INFORMACJE DODATKOWE
I. PRZEPISY OGÓLNE I POSTANOWNIENIA PORZĄDKOWE
1. Cmentarz jest miejscem świętym i służy do grzebania zmarłych, wyrażania pamięci i czci tym, którzy odeszli już do wieczności. Powaga tego miejsca wymaga ciszy i godnego zachowania.
2. Cmentarz jest własnością Parafii św. Józefa w Chorzowie z siedzibą przy ul. Łagiewnickiej 17. Cmentarzem zarządza parafia.
3. Na cmentarzu wolno przebywać każdego dnia od rana do zmroku. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do zachowania porządku i czystości.
4. Na cmentarzu kategorycznie zabrania się:
- zakłócania ciszy i porządku;
- wprowadzania zwierząt;
- zanieczyszczania cmentarza;
- niszczenia zieleni i pojemników na śmieci;
- wypalania śmieci;
- jazdy na rowerze;
- żebractwa;
- spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwości;
- palenia papierosów oraz korzystania z innych używek;
- czerpania wody do celów innych niż obsługa grobu;
- przebywania dzieci w wieku do lat 12 bez opieki dorosłych;
- prowadzenia handlu, akwizycji, reklamowania usług itp.;
- wykonywania innych czynności naruszających powagę miejsca.
5. Bez zgody zarządcy cmentarza nie wolno wykonywać czynności związanych z:
- chowaniem zwłok;
- ekshumacją zwłok;
- kopaniem grobu;
- budową grobu murowanego;
- zakładaniem form drewnianych na mogiłach;
- montażem bądź remontem nagrobka;
- stawianiem ławki przy grobie;
- sadzeniem lub usuwaniem krzewów i drzew;
- wykonywaniem innych prac w obrębie grobu (kostka, płytki, gres);
- wykonywaniem jakichkolwiek prac, które wpływają na zmianę kształtu architektury cmentarza;
- poruszaniem się pojazdami mechanicznymi.
6. Pozostałości po wystroju grobu (kwiaty, znicze itp.) należy wyrzucać w miejscach do tego przeznaczonych. Na cmentarzu obowiązuje segregacja odpadów.
7. Zgłaszanie i załatwianie jakichkolwiek spraw związanych z cmentarzem, w tym również formalności pogrzebowych, odbywa się tylko i wyłącznie w kancelarii parafialnej, w godzinach urzędowania.
8. Wszelkie opłaty przyjmowane są tylko i wyłącznie w kancelarii parafialnej. Każda wpłata zostaje udokumentowana stosownym pokwitowaniem. Informacje o aktualnej wysokości opłat cmentarnych można uzyskać w kancelarii parafialnej.
9. Pracownik kancelarii parafialnej przekazuje zadania do wykonania pracownikom cmentarza.
II. ZASADY DOTYCZĄCE DZIERŻAWY MIEJSCA GROBOWEGO
1. Dzierżawione miejsce grobowe powinno być utrzymywane w należytym porządku; obowiązek ten spoczywa na dysponencie miejsca.
2. Oznakowanie grobu powinno być wykonane w sposób trwały, czytelny i w miejscu widocznym.
3. Podczas załatwiania formalności związanych z pogrzebem zmarłemu przydzielone zostaje miejsce na cmentarzu, zgodnie z Ustawą z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych, zazwyczaj na okres: 20 lat (w przypadku grobu ziemnego), 30 lat (w przypadku urny), 50 lat (w przypadku grobowca, piwniczki urnowej lub miejsca w kolumbarium). Dokładny czas dzierżawy miejsca grobowego określony jest na rachunku pogrzebowym.
4. Jeżeli po upływie wyżej określonego czasu od chwili pochowania nie zgłosi się nikt celem opłacenia dalszej dzierżawy, dane miejsce grobowe pozostaje do dyspozycji parafii i może zostać przeznaczone do następnego pochówku, bez konieczności osobnego informowania. Dotyczy to każdego miejsca grobowego, którego okres dzierżawy upłynął.
5. Rozróżnia się pojęcia dysponenta grobu i płatnika. Osoba, która chce wnieść opłatę dzierżawną za miejsce grobowe, a nie jest jego dysponentem, otrzymuje status płatnika. Opłacenie dzierżawy nie jest równoznaczne z uzyskaniem prawa do dysponowania konkretnym miejscem.
6. Uiszczając opłatę dzierżawną w kancelarii parafialnej, osoba wpłacająca zobowiązana jest do podania swojego imienia, nazwiska i adresu. Po dokonaniu płatności sporządzony zostaje kwit KP, zawierający opis i wysokość wpłaty, informacje dotyczące czasu dzierżawy oraz dane osoby wpłacającej.
7. Opłatę prolongacyjną można wnieść także przelewem na konto bankowe parafii, z zaznaczeniem imienia i nazwiska osoby zmarłej oraz lokalizacji grobu (pole-rząd-miejsce) – zamiast lokalizacji grobu można podać dokładną datę śmierci osoby pochowanej w danym grobie. Te same zasady winny być stosowane w przypadku nadawania przekazu pieniężnego na adres parafii. Po otrzymaniu należności, na życzenie wpłacającego, zostanie wysłany drogą pocztową – tradycyjną lub elektroniczną – stosowny kwit KP, zawierający opis i wysokość wpłaty, informacje dotyczące czasu dzierżawy oraz dane osoby wpłacającej.
8. Przy uiszczaniu opłaty dzierżawnej obowiązuje wysokość stawki z dnia uiszczania opłaty oraz zasada ciągłości opłat.
9. Dysponent, który zdecyduje się nie przedłużać dzierżawy, proszony jest o wizytę w kancelarii parafialnej, celem złożenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji z prawa do dysponowania miejscem grobowym (tzw. likwidacji grobu).
10. Jeżeli, z różnych przyczyn, dysponent nie jest w stanie osobiście stawić się w kancelarii parafialnej, winien sporządzić we własnym zakresie wspomniane oświadczenie i wysłać je drogą pocztową – tradycyjną lub elektroniczną – na adres parafii. Zaleca się, by w celu przygotowania wymienionego dokumentu posłużyć się wzorem, który można pobrać TUTAJ.
11. Złożenie oświadczenia o rezygnacji z prawa do dysponowania miejscem grobowym (tzw. likwidacji grobu) oznacza przekazanie miejsca do dyspozycji parafii; tym samym przedłożenie wspomnianego oświadczenia nie nakłada na parafię obowiązku usunięcia nagrobka.
12. W przypadku śmierci dysponenta grobu, prawo do dzierżawionych przez niego miejsc grobowych przechodzi na osobę, która dokonywała formalności związanych z pochówkiem dysponenta. Wyjątek od tej reguły stanowi sytuacja, gdy inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania miejscem grobowym.
13. Istnieje możliwość rezerwacji miejsc grobowych na cmentarzu.
14. Poprzez wniesienie opłaty dzierżawnej bądź rezerwacyjnej nie nabiera się praw własności do opłacanego miejsca, a jedynie staje się jego użytkownikiem. Zabrania się odsprzedawania miejsc grobowych osobom trzecim. Prawo do dysponowania danym miejscem grobowym można przekazać (nieodpłatnie) jedynie za pośrednictwem pracownika kancelarii parafialnej w obecności stron zainteresowanych przekazaniem i przejęciem miejsca.
III. WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKŁADANIA FORM DREWNIANYCH, MONTAŻU NAGROBKÓW I WYKONYWANIA INNYCH PRAC PRZY GROBIE; PROCEDURY UZYSKIWANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE PRAC
1. Po upływie odpowiedniego czasu od momentu pochówku, w zależności od warunków atmosferycznych i stanu ziemi, mogiła zostaje uporządkowana przez pracowników cmentarza: usunięte zostają zwiędłe wieńce i wypalone znicze oraz wyrównane zostają zapadłości.
2. Na życzenie dysponenta grobu, po upływie około sześciu tygodni od dnia pochówku, może zostać założona forma drewniana. Do trwałego oznakowania grobu powinien zostać wówczas użyty drewniany krzyż z tabliczką, na której widnieje nazwisko i imię osoby zmarłej. Chęć założenia formy drewnianej należy zgłosić w kancelarii parafialnej.
3. Jeżeli na mogile ma zostać postawiony nagrobek, dysponent grobu winien w pierwszej kolejności udać się do zakładu kamieniarskiego, celem zamówienia wybranego przez siebie nagrobka i pobrania stosownego dokumentu – projektu nagrobka.
4. Na wydanym przez zakład kamieniarski projekcie nagrobka znajdować się muszą:
- pieczęć firmowa zakładu;
- szkic nagrobka z dokładnymi (rzeczywistymi) wymiarami;
- nazwa materiału, z którego będzie wykonany nagrobek;
- proponowany wzór pełnego napisu na płycie/tablicy;
- wartość nagrobka – cena zgodna z wystawionym przez zakład kamieniarki rachunkiem.
5. Z otrzymanym projektem nagrobka dysponent udaje się do kancelarii parafialnej. Po akceptacji dokumentu przez pracownika kancelarii i uiszczeniu przez dysponenta zwyczajowej opłaty w wysokości 10% deklarowanej na projekcie wartości nagrobka, sporządzone zostaje pisemne zezwolenie uprawniające zakład kamieniarski do wjazdu na teren cmentarza i montażu nagrobka. Wymienione zezwolenie dysponent zobowiązany jest przekazać zakładowi kamieniarskiemu.
6. Kształt nagrobka, umieszczone na nim napisy i zastosowana symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
7. Przypomina się, że wymiary nagrobka, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków, nie mogą przekraczać powierzchni grobu, która dla poszczególnych typów grobu wynosi:
Grób ziemny (osoba dorosła) |
długość 2,0 m |
szerokość 1,0 m |
Grób ziemny (dziecko) |
długość 1,2 m |
szerokość 0,6 m |
Grobowiec |
długość 2,2 m |
szerokość 1,0 m |
Piwniczka urnowa |
długość 0,5 m |
szerokość 0,5 m |
8. W przypadku grobów ziemnych zaleca się stawianie nagrobków po upływie przynajmniej sześciu miesięcy od daty pochówku.
9. Przejścia między grobami mogą zostać zagospodarowane. Należy jednak pamiętać o tym, że zamiar postawienia ławki, posadzenia drzewek czy wykonywania jakichkolwiek innych prac w obrębie grobu, które wpływają na zmianę kształtu architektury cmentarza (kostka, płytki, gres itp.) powinien być każdorazowo uzgadniany z pracownikiem kancelarii parafialnej, ponieważ wymaga uzyskania pisemnej zgody. Parafia nie odpowiada za niesubordynację w tym zakresie; wszelkie ławki, kostki czy płytki zamontowane bez wymaganej zgody mogą zostać usunięte.
IV. WSKAZANIA DLA ZAKŁADÓW WYKONUJĄCYCH PRACE PRZY GROBIE
1. Przed rozpoczęciem prac zakład winien okazać pracownikom cmentarza zezwolenie uprawniające do wykonywania czynności przy grobie i wjazdu na teren cmentarza.
2. Ewentualny wjazd samochodu wykonawcy na cmentarz winien obejmować wyłącznie czas potrzebny na jego rozładunek.
3. Wszelkie prace na cmentarzu można wykonywać od poniedziałku do piątku do godz. 14.00 oraz w soboty do godz. 12.00 (po uprzednim uzgodnieniu z pracownikami cmentarza). W niedzielę i dni wolne od pracy obowiązuje bezwzględny zakaz wykonywania jakichkolwiek prac na cmentarzu.
4. W przypadku montażu nagrobka, nadmiar ziemi, formę drewnianą i krzyż z mogiły należy złożyć w miejscu wskazanym przez pracowników cmentarza. Usunięcie i wywiezienie poza teren cmentarza wszystkich elementów kamiennych lub betonowych oraz pozostałości starego nagrobka należy do obowiązków zakładu wykonującego prace. Zakazuje się pozostawiania bądź umieszczania gruzu i starych płyt w śmietnikach.
5. Wymiary nagrobka, materiał, z którego został on wykonany, oraz treść napisu umieszczonego na tablicy muszą być zgodne z projektem wykonanym przez zakład kamieniarski i przedłożonym w kancelarii parafialnej. (por. rozdział III. punkty 3.-5.)
6. Aranżacja bezpośredniego otoczenia nagrobka, np. brukowanie, sadzenie krzewów wieloletnich, montaż ławki, wymaga każdorazowo odrębnych ustaleń z kancelarią parafialną. Niesubordynacja w tym zakresie uznawana będzie za samowolę budowlaną. (por. rozdział III. punkt 9.)
7. Pomiędzy grobami powinno istnieć przejście o szerokości co najmniej 0,5 m. Przy wykonywaniu prac w otoczeniu grobu można wykorzystać maksymalnie połowę wolnej przestrzeni między grobami.
8. Należy zwrócić uwagę na to, aby podkłady używane przy montażu nagrobek do jego osadzenia nie były szersze niż sam nagrobek. Szersze elementy mogą zostać naruszone przy kopaniu sąsiedniej mogiły, co może grozić uszkodzeniem nagrobka.
9. Prace przy nagrobku należy wykonywać w taki sposób, by nie spowodować szkód na sąsiednich grobach. Wykonawca prac ponosi całkowitą odpowiedzialność, także materialną, za ewentualne szkody wyrządzone na cmentarzu oraz zniszczenie czy uszkodzenie innych nagrobków lub infrastruktury cmentarza.
10. Wykonawcy prac przy grobie zobowiązani są do zachowania czci wobec osób zmarłych oraz powagi miejsca kultu religijnego, a w szczególności swoimi działaniami nie mogą w jakikolwiek sposób zakłócać przebiegu uroczystości pogrzebowych.
11. Wykonawca prac na cmentarzu winien dokładnie zapoznać się wytycznymi zamieszczonymi na zezwoleniu, o którym mowa w punkcie 1., a następnie opatrzyć je pieczęcią firmową, podpisem osoby odpowiedzialnej za wykonanie na prac cmentarzu oraz datą i godziną rozpoczęcia prac. Wypełniony dokument należy złożyć u pracowników cmentarza bądź w kancelarii parafialnej.
V. PROWADZENIE EWIDENCJI CMENTARZA; PRZECHOWYWANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
1. Parafia przechowuje i uaktualnia na bieżąco dokumentację całego cmentarza, na którą składają się: karty zgonu, księgi pochowanych, kartoteki grobów, oświadczenia dysponentów, plany cmentarza, archiwalia wewnętrzne i inne zbiory.
2. Kartoteka grobu zawiera: lokalizację miejsca grobowego, informacje o rodzaju grobu, dane osób pochowanych, dane dysponenta (osoby odpowiedzialnej za konkretny grób), informacje dotyczące dzierżawy i rezerwacji miejsca, fotografie grobu, nagrobka i napisu na tablicy, adnotacje o projektach i oświadczeniach składanych m.in. przy zgłaszaniu budowy nagrobka, adnotacje o innych dokumentach związanych z konkretnym grobem.
3. Dokumentacja cmentarza prowadzona jest w formie tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej.
4. Przechowywane i przetwarzane dane osobowe podlegają ochronie w myśl przepisów: Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), oraz Dekretu ogólnego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim z dnia 13 marca 2018 r.
5. Gromadzone dane osobowe we wszystkich systemach są odpowiednio zabezpieczone, w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.
6. Przekazanie swoich danych osobowych jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich gromadzenie i przetwarzanie w zakresie niezbędnym dla celów zarządzania cmentarzem.
7. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych zawarte są w klauzuli informacyjnej.
8. Przyjmuje się, że decyzje dysponenta zawsze podejmowane są za wiedzą i zgodą wszystkich osób zachowujących prawo do grobu. Osoby zachowujące prawo do grobu mogą składać zastrzeżenia od decyzji dysponenta.
9. Osoby składające oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść. W przypadku ujawnienia i udokumentowania oświadczenia nieprawdy, zawarte umowy automatycznie wygasają.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE I INFORMACJE DODATKOWE
1. Parafia nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za pracowników zakładów kamieniarskich, zakładów pogrzebowych podczas ceremonii żałobnych, bądź innych firm świadczących usługi na cmentarzu.
2. Wobec osób niestosujących się do zapisów niniejszego Regulaminu wyciągane będą konsekwencje prawo-administracyjne.
3. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem, i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenie cmentarza. Za właścicieli nagrobków, w tym form drewnianych, uważa się dysponentów grobów.
4. Zgodnie z przepisami prawa teren cmentarza jest ubezpieczony; ubezpieczenie to nie obejmuje jednak nagrobków. Aby zabezpieczyć się w razie zdarzeń kradzieży i wandalizmu, dysponent we własnym zakresie może wykupić polisę ubezpieczającą nagrobki.
5. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego.
6. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2023 roku.
KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Parafia św. Józefa w Chorzowie: ul. Łagiewnicka 17; 41-500 Chorzów.
2. Kontakt z Administratorem jest możliwy:
- mailowo pod adresem: chorzow.jozef@katowicka.pl,
- telefonicznie pod numerem telefonu: 32 249 81 99,
- listownie na adres wskazany w pkt. 1.
3. Administrator danych osobowych przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa i/lub zawartych umów, i/lub w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu/celach:
- zawarcia i wykonania umów cywilnoprawnych,
- spełnienia ciążących na Administratorze obowiązków prawnych, tj. do zarządzania cmentarzem oraz prowadzenia archiwów i ksiąg cmentarnych,
- ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń przez okres, po którym przedawnią się roszczenia wynikające z umowy.
4. W związku z przetwarzaniem danych w celach, o których mowa powyżej, odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być podmioty uczestniczące w realizacji zadań i umów lub instytucje upoważnione do ich otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa, np. sądy i organy państwowe.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji określonych powyżej celów, a po tym czasie przez okres i w zakresie przewidzianym dla archiwizacji dokumentów na podstawie przepisów prawa.
6. Podanie danych w celach związanych z wykonywaniem obowiązków prawnych jest obowiązkowe. W pozostałych przypadkach podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże ich niepodanie danych uniemożliwia zawieranie i wykonanie umów.
7. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane przez Administratora do Państw trzecich poza EOG.
8. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące uprawnienia:
- prawo dostępu do treści swoich danych,
- prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
- prawo do ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także przenoszenia danych – w przypadkach przewidzianych prawem,
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych,
- prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.